Blote billen in een infinity pool: moeten mijn kinderen dat echt zien?

Waar wij vroeger fan waren van popsterren en acteurs, zijn het nu influencers op social media waar jonge mensen tegenop kijken. En die zijn vaak halfnaakt en drinken de hele dag champagne. Wat leren onze kinderen daarvan? 

Laatst was er een relletje rondom social media icoon Anna Nooshin. Giel de Winter van StukTv had namelijk gezegd dat ze eens een coltrui aan moest trekken. Omdat-ie wel een beetje klaar was met al haar bikinifoto’s op social media. Die opmerking kwam hem duur te staan. Nooshin reageerde zelf met hoon en al haar volgers en collega-influencers vielen over De Winter heen. Waar bemoeide hij zich mee, die bekrompen zak? Leven en laten leven tenslotte en niemand komt aan Anna, ja?!

Er zat wat in natuurlijk, want het is gewoon niet heel chique om op die manier lullig over iemand te doen. Als je in bikini op je eigen instagrampagina wil, dan is dat toch je eigen keus? En laten we wel wezen: die bikini’s staan haar goed. Ik zou er ook wel zo uit willen zien. Maar, had De Winter niet ook een punt? Tenslotte is het niet alleen zichzelf waar Nooshin en al die andere populaire instagrammers die kiekjes voor maken. Ze maken ze voornamelijk voor andere mensen. Omdat dat hun werk is. Zij ‘influencen’. En zij doen dat voornamelijk voor jonge mensen, die hen als voorbeeld zien. Over niet al te lange tijd worden ook mijn eigen kinderen beïnvloed door de sterren van het wereldwijde web. En ik weet eigenlijk niet of ik daar blij mee ben, want wat leren mijn kinderen van al die blote foto’s?

Halfnaakte, geile kiekjes

Natuurlijk, ik snap dat het werk is. Dat influencen een baan is. Dat de schoorstenen van influencers ook moeten roken. En dat opdrachtgevers hen dus vragen of ze in bikini, met een fles champagne aan hun lippen op Instagram willen gaan staan. Ik maak zelf als blogger soms ook reclame voor merken en bedrijven. Ik weet hoe het werkt. Maar wat ik me steeds vaker afvraag is of al die hippe, populaire influencers zich realiseren wat hun invloed is op jonge mensen voor wie zij een rolmodel zijn.

Laatst sprak ik een bekende vrouw in de entertainmentindustrie met duizenden volgers op social media, waarvan de meesten jonge tienermeisjes. Haar feed bestaat voornamelijk uit sexy foto’s van zichzelf in lingerie en uitdagende poses. Het is een superlieve meid en naar eigen zeggen wil ze heel graag ‘mensen inspireren’. Maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken hoe halfnaakte, geile kiekjes een inspiratie zijn voor jonge vrouwen. Wat de inspirerende boodschap is die ze meisjes daarmee wil meegeven. Wat zij daarvan moeten leren. Het enige wat ze daarvan meekrijgen is dat je pas succesvol bent als je mooi, rijk en bloot bent. En ik kan het mis hebben, maar dat lijkt me eigenlijk geen beeld waaraan jonge vrouwen zich zouden moeten spiegelen.

Selfie dysmorphia

Mijn kinderen zijn nu nog jong, maar het duurt niet lang meer voor ze hun eerste stappen zullen zetten in de digitale wereld. Voor ik het weet zie ik mijn eigen dochters voorbij komen op mijn tijdlijn. En ik maak me zorgen over wat de foto’s van al die hippe meiden in stringbikini in een infinity pool met hen zullen doen. Dat ze hen een onrealistisch beeld zullen geven van het leven en van hoe zij eruit zouden moeten zien. Het was voor jonge vrouwen altijd al moeilijk om op te boksen tegen het onrealistische schoonheidsideaal, maar met de komst van social media waarop iedereen eruit ziet als een topmodel is dat inmiddels bijna ondoenlijk geworden. Wist jij dat er tegenwoordig een aandoening is die ‘selfie dysmorphia’ heet? Dit is een psychologische aandoening waarbij jongeren geobsedeerd raken door het maken (en vooral: bewerken) van de perfecte selfie voor het krijgen van validatie op social media.

Dit gaat zelfs zo ver dat er steeds meer jonge mensen bij de plastisch chirurg komen met de vraag hen er zo uit te laten zien als op hun ge-airbrushte selfies. Omdat ze denken dat perfectie de enige optie is. Dat kun je belachelijk vinden, maar dit komt natuurlijk wel ergens vandaan. Kun je het jonge mensen kwalijk nemen dat dit het beeld is dat zij van de wereld hebben, als het enige wat ze constant zien een soort promiscue perfectie is? Ik denk dat mij dat, als ik jong was geweest in deze tijd, ook beïnvloed had. Dat ik daar ook onzeker van was geworden en daardoor misschien rare dingen was gaan doen, of depressief van was geworden. Daarom ben ik bang voor wat het met mijn kinderen zal doen en wil ik al die influencers vragen: is dat het soort invloed dat je wilt hebben?

Veel macht betekent veel verantwoordelijkheid

Ik zou het zelf niet fijn vinden als jonge meisjes een minderwaardigheidscomplex krijgen van wat ik post op social media. Ik zou graag willen dat de invloed die ik heb hen iets positiefs brengt. Of in ieder geval: niks negatiefs. De positie van populaire influencers is tegenwoordig aanzienlijk, ze hebben misschien wel meer invloed op jongeren dan ouders, leerkrachten en andere autoriteitsfiguren in hun omgeving. Dat geeft je heel veel macht en daarmee dus ook heel veel verantwoordelijkheid. Omdat je daarmee bijdraagt aan het vormen van een generatie en hoe zij zich ontwikkelen.

Succesvol influencer zijn is heel hard werken. Het imperium dat populaire influencers hebben opgebouwd is een prestatie. Dat bereik je alleen maar door je enorm in te zetten, gedreven te zijn en te geloven in jezelf. Dingen waar jonge mensen heel veel van kunnen leren. Ik zou heel blij zijn als mijn kinderen dáár een voorbeeld aan nemen. Daarom is het zo jammer dat al die dingen ondergesneeuwd raken door de flessen dure drank en blote billen waar al die bewonderenswaardige kwaliteiten uiteindelijk voor gebruikt worden. Tenslotte zullen mijn kinderen uiteindelijk alleen maar kijken naar hun strakke lijven en niet naar wat hen nou eigenlijk echt naar die infinity pool op Bali heeft gebracht: hun kracht. En dat is toch eigenlijk doodzonde?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.